Συνέντευξη της curator Φιλίας Μηλιδάκη στη Μάρθα Οστιούνη [allwrite.gr]
Πέρσι το θέμα του φεστιβάλ ήταν το σπίτι, φέτος το Europass, η Ευρώπη, που θα λέγαμε είναι το ευρύτερο σπίτι μας. Πώς αποφασίζονται οι θεματικές του Φεστιβάλ;
Το φετινό θέμα του Eye”s Walk Digital festival είναι το “Europass” και αφορά στην Ευρώπη σήμερα. Είναι τόσο εύστοχη η παρατήρηση καθώς το θέμα αυτό πρωτο ήρθε στην επιφάνεια πέρυσι καθώς στο closing party του φεστιβάλ και σε μια συζήτηση με τον filmmaker Arjang Omrani κουβεντιάσαμε για το ποιο είναι το σπίτι του καθενός και παρατήρησα πόσο πολύ «ντρεπόμαστε» πλέον να πούμε ότι αισθανόμαστε “Ευρωπαίοι”. Και αυτή η συνειδητοποίηση ήταν η σπίθα για να αποτελέσει η Ευρώπη tο επόμενο θέμα μας. Ιδιαιτέρως δε καθώς πολλοί έλεγαν ότι όταν θα γίνει το φεστιβάλ ίσως η Ευρώπη να έχει διαλυθεί. Αποφασίζουμε λοιπόν τα θέματα μέσα από την αλληλεπίδρασή μας με το παρόν μας [πολιτικό, κοινωνικό, προσωπικό] αλλά πάντα αναζητάμε πρώτη ύλη και στα όνειρα.
Τι προσδοκίες έχετε μέσα από τη φετινή θεματική και εν γένει τη διοργάνωση;
Το Europass project αποτελεί πλέον ένα ολοκληρωμένο art installation στο δημόσιο χώρο και αυτό είναι μια διαφορετική κίνηση για το Eye’s Walk. Το έργα video art μιλάνε για την Ευρώπη τώρα και αποτελούν τον τελικό στόχο για το θεατή μας. Ωστόσο θα τα προσεγγίσει μέσα από μια σκηνογραφία ‘ορίων’, δυσκολιών και ξαφνικών απαγορεύσεων που θα δημιουργήσουμε στο δημόσιο, αστικό χώρο της Ερμούπολης. Άρα από την αρχή ο θεατής αποτελεί κομμάτι του έργου καθώς θα κινηθεί με πολλούς περιορισμούς σε έναν χώρο που έχει συνηθίσει ως χώρο ελευθερίας , όπως είναι ένας πεζόδρομος. Αυτό θα συμβεί στις 9 Ιουλίου ενώ από τις 5 Ιουλίου το Europass θα το προσεγγίζουν καλλιτέχνες και επισκέπτες μέσα από graffiti στην πόλη και video installation με τη χρήση QR Codes στα έξυπνα κινητά.
Προσδοκούμε να δημιουργήσουμε λοιπόν ένα ζωντανό art installation με έντονη τη συμμετοχή του κάτοικου, επισκέπτη, τουρίστα σε αυτό, προσδοκούμε να αλληλεπιδράσει το νεανικό κοινό του οποίου ο φυσικός χώρος είναι ο δημόσιος χώρος με τη video art και θέλουμε να μετατρέψουμε το δημόσιο χώρο στο φυσικό χώρο όπου η τέχνη γράφει και ξαναγράφει τις ιστορίες της ανθρωπότητας ξανά και ξανά.
Ποια είναι η ανταπόκριση του κόσμου της Σύρου αυτά τα χρόνια;
Η Σύρος με το παρόν και το παρελθόν της , με τους κατοίκους της σήμερα αποτελούν τη ζωντανή πηγή του φεστιβάλ. Συνεχώς συνεργαζόμαστε μαζί τους, αναμειγνύουμε τη σκηνογραφία μας με τα σπίτια τους, τα μαγαζιά τους, δημιουργούμε art installation εκεί που ζουν και δουλεύουν. Αυτοί είναι η ψυχή του δημόσιου χώρου και η πρώτη ύλη του φεστιβάλ.. Ο κόσμος της Σύρου είναι ένα μεγάλο κοινό για εμάς. Επίσης έχουμε πολλούς επισκέπτες από την Αθήνα και τα κοντινά νησιά αλλά και funs του Eye’s Walk από το εξωτερικό που μας παρακολουθούν μέσα από τα social media.
Φέτος το Eye’s Walk Festival συμμετέχει με μια πρωτότυπη video art installation στα Αισχύλεια 2016 στην Ελευσίνα. Πώς προέκυψε η παρουσίαση εκτός Σύρου;
Ανυπομονούμε όλοι τόσο πολλοί για αυτή τη μοναδική και απαιτητική παραγωγή του Eye’s walk στα Αισχύλεια, με τις προβολές πάνω σε αγκυροβολημένα πλοία μέσα στον κόλπο της Ελευσίνας. Στη Σύρο ο αστικός χώρος, στην Ελευσίνα η θάλασσα , πλαίσια που μπορούν να ενώσουν ή να χωρίσουν τους ανθρώπους.
Μιλήστε μας για τις εμπειρίες που αποκομίσατε μέσω του Curatorial Exchange 2016 του NEON Organization!
Ένιωσα και νιώσαμε σαν ομάδα τόσο τυχεροί από αυτή την επιλογή για το NEON Curatorial Exchange 2016 που έγινε μέσα από τη συνεργασία της WhiteChapel Gallery και του ΝΕΟΝ Οrganiazation. Eίναι τόσο λίγες αντίστοιχες ευκαιρίες στην Ελλάδα. Η Λονδρέζικη σκηνή της τέχνης είναι πολύ διαφορετική.
Στην ουσία είναι διαφορετική γιατί κινείται, πάλλεται. Υπάρχουν χρήματα , η συνεισφορά του κράτους παραμένει σταθερή, αυξάνεται η χρηματοδότηση από ιδιωτικούς οργανισμούς και ιδιώτες, αλλά όχι πλέον από επιχειρήσεις. Το πιο σημαντικό που είδαμε είναι ότι όλα τα κομμάτια του κόσμου της τέχνης [μουσεία , μεγάλες ή πιο μικρές gallery, καλλιτέχνες, φορείς δικτύωσης] αλληλεπιδρούν. Η τέχνη στο Λονδίνο μοιάζει σα μια θάλασσα όπου πλέουν κάθε είδους καράβια, μικρά και μεγάλα με όλη την ένταση και την όσμωση που αυτό δημιουργεί. Και φυσικά μια δίψα για νέους καλλιτέχνες. Η υπεύθυνη του προγράμματος Νάγια Γιακουμάτκη, curator στη WhiteChapel gallery ήταν η πιο υπέροχη οδηγός σε αυτό το ταξίδι.
Ποια είναι τα μελλοντικά σχέδια της ομάδας;
Το Eye’s Walk Digital festival στόχο έχει να πειραματιστεί με και αναπτύξει το art installation στο δημόσιο χώρο εντός και εκτός Ελλάδας. Σε αυτό το πλαίσιο νομίζω ότι οι συνεργασίες θα κάνουν το ταξίδι μας ασφαλέστερο. Για το άμεσο μέλλον βέβαια το Europass project μόλις έχει ξεκινήσει…!
Φωτογραφίες: Λίλα Κικαρέα, Αγγελική Κοκολοπούλου, Μαρία Ρηγανιά.